poniedziałek, 7 maja 2012

piosenka, która odpowie na wszystkie zarzuty niewegan

32 komentarze:

  1. Aż chciałoby się przycisnąc "lubię to". :D
    Takie rzeczy tylko utwierdzają mnie w dobrym wyborze!

    OdpowiedzUsuń
  2. Znam to już od jakiegoś czasu i bardzo lubię :) Zwłaszcza, że wokalistka bynajmniej nie wygląda jak stereotypowa weganka :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, słyszałam, że stereotypowa weganka ma dready i septum w nosie:)

      Usuń
    2. Raczej miałam na myśli, że weganie to wychudzone wymoczki, które wyglądają jakby spały w trumnie ;D

      Usuń
    3. A to dziwne, prawie nie znam bardzo chudych wegan:) Witarian owszem.

      Usuń
  3. A ja mam kilka pytań, które mnie nurtują. Słyszałam kiedyś, że wapń z produktów mlecznych jest najłatwiej przyswajalny. Czy są jakieś sposoby na zwiększenie przyswajalności wapnia z roślin?
    Z czym łączyć strączki, żeby uzyskać pełen zestaw aminokwasów?
    Bardzo fajny kawałek :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W skrócie - to, że 'słyszymy", że wapń z nabiału, a szczególnie mleka jest najlepiej przyswajalny, to efekt propagandy i niewiedzy osób kolportujących tego typu informacje. Jest mnóstwo roślinnych źródeł wapnia - zielone rośliny liściaste, mleko sojowe i tofu wzbogacane wapniem, ziarna soi, orzeszki sojowe, sok pomarańczowy, brokuły, kapusta pekińska, gorczyca. W 3/4 kubka zielonych warzyw liściastych jest więcej wapnia niż w szklance mleka! Trzeba jednak faktycznie spożywać te, a nie inne warzywa, nawet jeśli się nie bardzo lubi, bo pozostałe warzywa, strączki, owoce i zboża nie dostarczają wapnia.

      Tak więc - soja plus zielone liściaste, ewentualnie wzbogacone mleko ( Alpro produkuje) i powinno być dobrze. Soja może być pod postacią tofu.

      Zbadaj sobie poziom wapnia, jeśli się niepokoisz. Ja badałam i jest w normie, a nie jem nabiału ładnych parę lat.

      Usuń
    2. Nie jestem weganką, jem dosyć sporo produktów mlecznych, mówiąc szczerze: wątpię, żebym kiedykolwiek całkowicie z nich zrezygnowała. Sądzę więc, że raczej wapń mam w normie. :) W tej chwili jestem na diecie zwanej pescowegetarianizmem. Nie wiem ile to potrwa, ale traktuję to jako etap przejściowy między jedzeniem wszystkiego a wegetarianizmem.
      Jestem jednak otwarta na kuchnię wegańską, wszelkie wegańskie zamienniki mleka i produktów mlecznych- bo to jest i pyszne, i zdrowe, dla każdego :)

      Usuń
    3. Mam nadzieję, że nowa dieta ci służy i że zrezygnujesz z ryb, bo jednak są one mięsem, pomimo obiegowych opinii:) Powodzenia!

      Usuń
  4. ja się podłączę do odpowiedzi: jeżeli chodzi o białko to żeby uzyskać pełnowartościowe należy jeść strączki i pełne ziarna zbóz, ale niekoniecznie w jednym posiłku. Kiedyś była taka teoria, że w jednym posiłku, ale okazała się nieprawdziwa. Organizm przez cały dzień buduje białka z aminokwasów, które dostarczamy z pozywieniem.

    Wapń - jego przyswajanie jest utrudnione z roślin bogatych w kwas szczawiowy, a więc odpada szczaw, szpinak i botwinka. NAjlepsze źródła to oprócz tych podanych przez Magdę podałabym jeszcze: sezam, migdały, mak(oczywiście te produkty jemy do dwóch łyżek, bo to kupa tłuszczu) , quinoa (taka kasza, niestety dość droga), jarmuż, cieciorka ma sporo wapnia i biała fasola!! A jak cieciorka to i humus,(bo jest kombinacją cieciorki i sezamu), woda mineralna z dużązawartością wapnia(ale do 0,5 l dziennie, nie można opijać się wysokomineralizowaną wodą) i jeszcze siemię lniane, którego w zmielonej postaci dużą łychę na zimno powinno się i tak zjadać ze względu na EPA.

    Przyswajalność wapnia zależy w dużej mierze od tego czy masz we krwi odpowiednia ilość wit D. W letnie miesiące pół godziny dziennie bez kremu, na słońcu i powinno być ok, ale od pazdziernika do marca powinno się suplementować. Dla wegan jest D2 z roślin, ale niestety trzeba z zagranicy sprowadzać. D3 jest z owczej wełny, więc niewegańska

    Basia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, bardzo pomocne wyjaśnienie :)

      Usuń
  5. Acha i dodam jeszcze że niestety badanie krwi na poziom wapnia jest kompletnie niemiarodajne. Wapń w ponad 90%jest w kościach, organizm za wszelką cenę dąży do równowagi i aby utrzymać ją we krwi pobiera wapń z kośćca. Nawet ludzie z osteoporozą mają prawidłowy wynik wapnia we krwi. JEdyne miarodajne badanie to densometria kości czyli badanie gęstości kości. Można sobie zrobić raz na kilka lat.

    Warto tez pamiętać że zdrowie naszych kości to nie tylko kwestia odpowiedniej podazy wapnia. Liczy się również odpowiednia, ale nie za duża ilość białka, potas, witamina K, a co bardzo ważne: regularna aktywność fizyczna. Nasze organizmy są "leniwe". Nie będą zwiększać masy kostnej, jeżeli nie damy im ku temu powodu. Sport zmusza organizm do zwiększenia gęstości kości.
    Basia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu, dziękuje za wyczerpującą odpowiedź, mam nadzieję, że wszyscy z ciekawością przeczytają.

      Właśnie, wiedziałam, że o czymś zapomniałam - oczywiście należy jeść migdały i mak oraz sezam:) W szybki i smaczny sposób można sobie dostarczyć wapnia. Właśnie jem lody z mielonych migdałów:)

      Usuń
    2. Nie chcę myśleć co się dzieje z moimi kościami skoro mam niedobory wapnia we krwi :((( (uprzedzam, ze ze względu na chorobę, a nie na weganizm).

      Usuń
    3. O wapniu w maku czy migdałach nie wiedziałam :D Tylko z migdałami też trzeba ponoć uważać, bo mają w sobie coś, co działa toksycznie w zbyt dużym stężeniu. Ale ze względu na to, że to orzechy większość ludzi i tak nie lest w stanie ich wiele zjeść, no i chyba moczenie neutralizuje to działanie :)

      Usuń
    4. też to słyszałam, ale potrafię zjeść 150g naraz, i żyję:) Chyba chodzi o te łupinki.
      Niby trzeba uważać z tłuszczem, nie jeść za dużo orzechów, ale ogólnie w diecie wegańskiej tłuszczu jest mało, przyswajamy go tylko w postaci oleju, oliwy, orzechów właśnie, avocado...więc ja sobie nie żałuję:)

      Usuń
  6. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  7. Hej Kikimora, faktycznie migdały mają sladowe ilości cyjanku, pewnie jak zjesz naraz 3kg to Ci zaszkodzi:))
    Basia

    OdpowiedzUsuń
  8. podobno ten cyjanek w migdałach działa antynowotworowo...

    a co do przekonania, że "jem nabiał to mam na pewno odpowiednia ilość wapnia" - nie jest to do końca takie pewne, ponieważ zbyt duża ilość nabiału zakwasza organizm, który usiłuje odzyskać odpowiednie ph i zuzywa przy tym wapń z kości. badania wykazały że społeczności będące na diecie typowo roślinnej mają dużo niższa zachorowalność na osteoporozę niż te zachodnie, szczególnie takie gdzie dzieciom się wmuszało mleko w szkole itp (pij mleko będziesz wielki)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, z tym mlekiem jako "budulcem kości" to jedna wielka ściema, a kolejne pokolenia się na to łapią, wzbogacane nie wiadomo czym Danonki ( chyba konserwantami!), akcje rozdawania mleka w przedszkolach i szkołach...

      Usuń
    2. Żeby jeszcze to mleko rozdawane w szkołach było tylko i wyłącznie NATURALNE to ok, ale dzieci zazwyczaj dostają mleka smakowe, z kupą cukru, sztucznych aromatów i barwników. A mało kto wie, że cukier znacznie ogranicza wchłanianie wapnia.

      Usuń
    3. Jeszcze teraz niedawno się dowiedziałam, że tłuszcze białko zwierzęce też ogranicza wchłanianie wapnia. Haha. Gdzie tu sens w tej propagandzie? Pogoń za kasą i nic więcej.

      Usuń
  9. I blog оften аnd I genuinely аρpreсiate уour content.
    This artiсlе has reаlly pеaked my interest.

    I am going to take a nоtе of your ωebѕite and
    keеp checκing foг new details about once a week.

    I opteԁ in for your Feed as ωell.
    Stop by my web site ... how to stop snoring nhs

    OdpowiedzUsuń
  10. Τhank you for the good writeuρ. It in fact wаs а amusement аccount it.
    Look advanceԁ to mοгe adԁеd agrееаble from уou!
    Нοwеveг, how could ωe communicаte?
    My page : pay day loans

    OdpowiedzUsuń
  11. Ѕpot оn with this wrіtе-up, I аbѕolutely feеl thiѕ site neеԁs a lοt moгe attentiοn.
    I'll probably be returning to read more, thanks for the info!
    Also see my web page :: same day payday loans

    OdpowiedzUsuń
  12. I am гeally thankful to the holder of thіѕ wеb sitе who
    haѕ sharеd this enormοus article at at this time.



    Here iѕ mу websіtе quick cash

    OdpowiedzUsuń
  13. I know this site offегs quality dependent articles аnd extra ѕtuff,
    іs there any otheг ωeb ѕіte which presents
    suсh thingѕ in quality?

    Feel frеe to visit my website - quick cash loans

    OdpowiedzUsuń
  14. Aw, this was an extremely niсe post. Finding the time and actual еffoгt to
    generаte a top nοtch articlе… but what саn I say… I procrastinate a lot
    anԁ never managе to get аnything done.


    Feel free to vіsit mу pagе: quick payday loans

    OdpowiedzUsuń
  15. Keep thiѕ gоing pleаsе, great јob!


    mу web sitе :: payday loan

    OdpowiedzUsuń

Kochane i kochani, bardzo proszę o podpisywanie się imieniem lub ksywą pod komentarzami. Jest ich sporo, i czułabym się lepiej wiedząc, kto pisze oraz czy kolejny/a "anonimowy" to wciąż ta sama osoba, czy może już inna. Dziękuję:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...