wtorek, 11 stycznia 2011

na zimę - falafel sandwich

Mam zamiar trochę przemodyfikować swoją dietę, bo ostatnio miewam zawroty głowy, powinnam więc jeść więcej surowizny i zielonych warzyw liściastych, które zawierają chlorofil, mający strukturę podobną do struktury krwi.

Kiedy jest zimno, ma się jednak ochotę na tłuste, sycące pożywienie z dużą ilością przypraw.
Oto mój FALAFEL SANDWICH

1 bułka kajzerka
4 kotleciki falafle
musztarda lub majonez sojowy, ew.tahini
plasterki świeżego ogórka

Bułkę przekroić i podgrzać w opiekaczu lub podsmażyć na łyżeczce oleju - ma być ciepła i chrupka. Wnętrze wysmarować musztardą, ułożyć podgrzane falafelki i ogórek, przycisnąć drugą częścią bułki.



Jak zrobić falafle?

Można z ciecierzycy surowej, namoczonej tylko na noc, można z ugotowanej lub puszkowej. Najbardziej true są oczywiście z surowej:)

szklanka namoczonej surowej cieciorki
sól
olej
zielona pietruszka
sezam
kumin, kolendra
jeśli nie chce się kleić to dorzucamy łyżkę mąki, ale nie polecam tego sposobu.

Wszystko miksujemy, smażymy na brązowo.

Falafle wygrywają w moim prywatnym rankingu ze wszystkimi wege kotletami i podróbami hamburgerów. Ciecierzyca ma w sobie coś wyjątkowego...

15 komentarzy:

  1. o, to nie trzeba gotować? zdecydowanie przyspiesza sprawę ;) a smażysz w garnku na głębokim oleju czy na patelni?

    mam też inne pytanie, nie związane z tematem, mianowicie czy orientujesz się może, które dostępne w sklepach wrapy sa wegańskie? mam w domu lidlowe i zawierają glicerynę i mono- diglicerydy kwasów tłuszczowych, nie wiadomo z czego to.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mniam mniam mniam!
    na falafele zawsze mam chęć!

    OdpowiedzUsuń
  3. smażę na patelni, ale oleju dośc dużo.

    mono- i diglicerydy nie są wegańskie ani nawet wegetariańskie, bo to zwierzęce kway tłuszczowe. Kryją się pod nazwą E471.
    na wrapsy trzeba w ogOle uważać, mają długi i chemiczny skład, najlepiej zrobić samemu z mąki i wdy, smażyć na suchej patelni.

    icantbeliveitsvegan

    OdpowiedzUsuń
  4. Oj ma, moja faworytka spośród wszystkich groszków, fasol, soczewic i tym podobnych :). Ja falfle zawsze podaję w towarzystwie ogórka kiszonego, ten duet jakoś najbardziej mi odpowiada :).

    OdpowiedzUsuń
  5. Właśnie z tymi mono i di glicerydami jest lekki syf bo one moga być roślinne i zwierzęce ale najczęsciej producent żywności kupuje je gdzieś indziej i nie wie jakiego są pochodzenia a niestety pytanie "u źródła" to jedyna droga do wybadania sytuacji

    OdpowiedzUsuń
  6. "....jeśli nie chce się kleić to dorzucamy łyżkę mąki, ale nie polecam tego sposobu."
    Ja proponowałabym łyżkę zmielonych płatków owsianych w razie konieczności, myślę jednak że nie będzie takiej potrzeby.
    Wczytałam się w Twoje przepisy,
    smakowicie tu i apetycznie ... pędzę do kuchni coś przekąsić :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Super pomysł, dawno nie robiłam falafeli, specjalnie wstalam namoczyc ciecierzyce :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. A jeśli chodzi o chlorofil to polecam Ci zasadzic pszenice i wyciskac z jej trawy sok. Nie ma nic lepszego :-)

    OdpowiedzUsuń
  9. Dzięki, edysqa, postaram się kupić pszenicę (gdzie? na targu?). Jak się wyciska ten sok?
    Coś czytałam chyba u Ilovetofu, że bardzo mało go wychodzi.

    OdpowiedzUsuń
  10. właśnie dzisiaj zabieram się za falafele. ciekaw jestem jak mi to wyjdzie ;) tak w ogóle to często zaglądam na ten blog, bo ciekawe można znaleźć tu wypieki :) szacun Pani IcantBelieve...!

    OdpowiedzUsuń
  11. Właśnie to zrobiłem. Moje życie jest teraz kompletne. Pozwoliłem dorzucić sobie odrobinę ziaren słonecznika :)

    OdpowiedzUsuń
  12. cieszę się:) bez ciecierzycy życie jest ponure!

    OdpowiedzUsuń
  13. aaa ja ostatnio robiłam falafele i cholera po raz kolejny mi nie wyszły! po uformowaniu kulek, wrzuciłam je na głeboki olej i kiszka... wyszła ciecierzycowo-przyprawowo-oleista masa... wiem ze porblem polega na tym, ze masa na falafele jest strasznie sucha i dlatego sie rozpada, tylko co do tego dorzucic zeby tak się nie robilo? macie jakies sprawdzone sposoby?

    OdpowiedzUsuń
  14. Anonimowy, ja ich nie wrzucam do głębokiego oleju - po prostu smażę ze wszystkich stron, często przewracając, na oleju na patelni, ale na niewielkiej ilości...może tego spróbuj?
    Powodzenia!

    OdpowiedzUsuń
  15. podobno kaszka manna rozwiązuje problem "rozpadu" jeszcze nie próbowałam, ale mam zamiar;)

    OdpowiedzUsuń

Kochane i kochani, bardzo proszę o podpisywanie się imieniem lub ksywą pod komentarzami. Jest ich sporo, i czułabym się lepiej wiedząc, kto pisze oraz czy kolejny/a "anonimowy" to wciąż ta sama osoba, czy może już inna. Dziękuję:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...