wtorek, 25 stycznia 2011

francuska zupa cebulowa, fusilli z warzywami i ciasto marchewkowo-kokosowe

Dziś same przepisy z 'Another dinner is possible". To chyba najlepsza ksiązka kucharska, z jakiej w życiu korzystałam - a korzystałam z wielu. Wszystkie składniki są dostępne w polskich warunkach, a przepisy proste i zawsze się udają.

Francuska zupa cebulowa jest prosta, ale nie szybka - jej przygotowanie zajmuje około godziny, ponieważ dużo czasu wymaga skarmelizowanie cebuli.



4 duże cebule ( 2 białe i 2 czerwone)
1 łyżka brązowego cukru
0,7 litra wegańskiego bulionu
ew. kieliszek białego wina ( nie dodałam)


Pokroić cebule bardzo cienko. Rozgrzać 5 łyżek oliwy w rondlu, dodać cebule, zalać bulionem do ich wysokości i gotować 20-30 minut, aż zaczną się rozpadać. Nie powinny zbrązowieć!
Dodać cukier i gotować kolejne 10 minut, aż cebule zaczną ulegać karmelizacji.
Dodać resztę bulionu i gotować następne 20 minut. Dodać trochę ziół prowansalskich.
Oddzielnie przyrządzić czosnkowe grzanki z bagietki lub razowego chleba - u mnie było jedno i drugie w ramach wykorzystania resztek.

Fusilli z warzywami to kolorowy, smaczny makaron, jednak również wymagający czasowo.



2 papryki ( jedna czerwona, jedna żółta)
4 zęby czosnku
2 cebule
garść czarnych oliwek
oregano, bazylia, sól, kmin rzymski, cynamon, ocet
220 ml bulionu warzywnego
500 g makaronu fusilli ( penne też się nada)

Paryki i czosnek ( bez obierania!) podpiec 10-15 minut w piekarniku. Obrać i posiekać ( ja nie obierałam papryk, nienawidzę się w tym babrać, wycisnęłam tylko czosnek ze skórek). Obrać i posiekać cebulę, podsmażyć 5 minut, dodać sól i cukier. Gotować 10 minut w odrobinie wody.
Do garnka z cebulą dodać papryki, czosnek, przyprawy, oliwki i bulion. Niech się gotuje i redukuje przez 15 minut.
W między czasie ugotować fusilli, wymieszać z warzywami, doprawić. Ewentualnie można zapiec.

Ciasto marchewkowo-kokosowe to jedno z lepszych ciast, jakie ostatnio upiekłam. Cudnie pachnie gorącym kokosem i jest bardzo smaczne, a połączenie z sosem czekoladowym naprawdę rozwala.

Na okrągła blaszkę:

200g mąki
100g cukru pudru
1 łyżeczka proszku
100ml oleju
150 ml mleka sojowego
1 łyżeczka sody
1 łyżeczka octu lub soku z cytryny
2 marchewki (starte)
100g wiórków koko
50g rodzynek
cynamon


Pomieszać mąkę z cukrem i proszkiem, dodać olej, marchewkę, mleko z sokiem z cytryny lub octem i sodą, potem rodzynki i kokos. Wszystko dobrze wymieszać, nie miksować.
Piec 30 minut na 180-200C.



Gorący sos czekoladowy to naprawdę świetne znalezisko, bo od dawna szukałam dobrego przepisu na czekoladową polewę lub sos do lodów czy deseru. Roztopienie gorzkiej czekolady to banał, chciałam czegoś więcej - i mam.

4 łyżki brązowego cukru
5 łyżek mleka sojowego
3 łyżeczki mielonej kawy
1 łyżeczka cynamonu
150 g gorzkiej czekolady
ew. brandy lub rum ( ja nie używam alkoholu w kuchni, ani poza nią)

Cukier, kawę, mleko i cynamon podgrzać w rondlu z grubym dnem i gotować na małym ogniu przez 5 minut, ciągle mieszając. Zdjąc z ognia, dodać czekoladę i intesywnie mieszać, aż wszystko się rozpuści i połączy. Warto, wychodzi dekadencki, wyrafinowany sos zamiast sklepowej polewy...

****

A dziś mi bardzo smutno i źle, i nawet nie mam ochoty na przygotowanie niczego, bo - dziwne - nie mam ochoty jeść. piję kawę inkę z kardamonem i myślę o tym, co się skończyło.

6 komentarzy:

  1. mmm...ciasta marchewkowe,to jest to !
    Aha...i przeglądając Twojego bloga coraz częściej myślę o przejściu na wegetarianizm...dla zdrowia,swojego i zwierząt :b
    Życzę przyjścia lepszego humoru i uporania się ze złymi myślami, nie znam Cię,ale tak stwierdziłam,że skoro już się odzywam,na czyjeś cierpienie nie mogę być obojętna.
    Pozdrawiam : )

    OdpowiedzUsuń
  2. wegetariaznim jest super, prosty i zdrowy, więc zachęcam:) a zwierzęta na pewno będą szczęśliwsze.
    Dziękuję za miłe slowa.

    OdpowiedzUsuń
  3. bardzo pyszny zestaw obiadowy:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zapisałam sobie przepis na ciasto. Będę musiała spróbować :)

    OdpowiedzUsuń
  5. hej,
    jestem świeżo upieczoną mamą, karmię dziecko piersią i ze względu na dzieckową alergię musiałam przejść na dietę bezmleczną. ile ja się naszukałam przepisów na coś słodkiego bez mleka i jajek! wypróbowałam przepis na ciasto, ale zamiast marchewki powtykałam w ciasto kawałeczki jabłka i wyszła pyszna, delikatna szarlotka. dzięki za ten przepis, inne dopiero będę próbować. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Cieszę się, wegańskie ciasta są smaczne, zdrowe i łatwe w przygotowaniu:)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń

Kochane i kochani, bardzo proszę o podpisywanie się imieniem lub ksywą pod komentarzami. Jest ich sporo, i czułabym się lepiej wiedząc, kto pisze oraz czy kolejny/a "anonimowy" to wciąż ta sama osoba, czy może już inna. Dziękuję:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...