środa, 15 grudnia 2010

ciasta świąteczne - piegus z kremem waniliowo-kokosowym

Sezon ciast świątecznych otwiera w tym roku piegus z kremem. Baza została zaczerpnięta z przepisu na piegusa, zamieszczonego w świątecznym numerze "Vege" (swoją drogą po metamorfozie to pismo dostało skrzydeł, więc polecam je z czystym sumieniem). Postanowiłam jednak trochę pokombinować, bo samo ciasto z suchym makiem i lukrem wydało mi się mało świąteczne, poza tym nie cierpię lukru.

Ciasto

2 szklanki mąki pszennej
1/2 szklanki suchego maku
3 łyżeczki proszku do pieczenia
zapach rumowy
1/2 szklanki cukru brązowego lub słodu
1/2 szklanki oleju rzepakowego
mleko sojowe (tyle, ile potrzeba, by ciasto miało odpowiednią konsystencję, ok.1/2-1 szklanki)

Wszystkie składniki zmiksować lub dokładnie zmieszać. Piec ok.40-45 minut na 200C, do suchego patyczka.

Krem

budyń waniliowy (wspomagajcie lokalne firmy, np. Cykorię, nie Knorr czy Gellwe)
mleko sojowe
łyżka cukru
100g wiórków kokosowych

Budyń ugotować na mleku sojowym - ale na dużo mniejszej ilości, niż zwyczajny budyń do jedzenia łyżką. Masa ma być gęsta. Zdjąć z ognia, domieszać wiórki, ostudzić.



Ciasto przekroić na dwa blaty, posmarować połową kremu. Drugą połowę rozsmarować na górnej warstwie. Całość polać rozpuszczoną gorzką czekoladą. Odstawić w chłodne miejsce na 2 godziny.



Piekłam to ciasto w ostatnich dwóch tygodniach około sześciu razy (na prezenty mikołajkowe, na benefit na food not bombs, dla przyjaciół, dla siebie), więc mogę zagwarantować, że jest szybkie i pyszne, i zawsze się udaje.
I można by nim oszukać nawet ciocię Wiesię z Białej Podlaskiej, nikt nie zorientuje się, że jest wegańskie. I just can't believe it's vegan!

17 komentarzy:

  1. Wygląda super i musi tak smakować, skoro robiłas je tyle razy w tak krotkim czasie :)
    musze wyprobowac ten przepis, chociaz pewnie dopiero po świętach, bo do tej pory już wszystkie wypieki mam zaplanowane;)

    OdpowiedzUsuń
  2. wygląda samakowiciej niż w vege :)
    a zawartość pisma zmieniła się zdecydowanie na plus, kiedyś przeglądając w empiku czułam co najwyżej irytację, a teraz jest bardzo interesujące

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie lubię ciast z makiem, bo są suche (przynajmniej ja miałam okazję tylko takie jeść). To zdecydowanie wygląda "mokro", chętnie bym zjadła coś takiego. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. zgadzam się co do vege! ale mam podejrzenia że zdjęcie makowca było ze stocku! jest z lukrem a w przepisie czekoladowa polewa hm... chyba że już mi się pomieszało i tropię spiski wszędzie ;)
    (ej a przepisy na rolmopsy i inne przysmaki to nie artykuł Agaty z Ilove Tofu - w sumie najlepiej będzie zbadać u źródła ;)
    ciasto super:)

    OdpowiedzUsuń
  5. a nie wiem, nie mam przy sobie tego świątecznego numeru. Agata wymiata w każdym kulinarnym temacie!:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Hmm, a budyń to można jakikolwiek? Bo wydaje mi się, że tam zawsze jakieś mleko wproszku czy coś takiego się panoszy.

    OdpowiedzUsuń
  7. nie, w budyniu jest tylko mąka ziemniaczana, skrobia, kurkumina, czsami cukier. Warto czytać składy, ale mleka tam nie ma, dopiero dodaje się w trakcie gotowania.
    natomiast - niespodzianka - sojowy budyń, który swego czasu produkował Polgrunt czy Dr Soya, nie jest wegański.

    OdpowiedzUsuń
  8. Podzielam Twoje zdanie co do Vege, teraz cieszę się że mam prenumeratę :-)
    Piegusa też robiłam ostatnio tylko bez kremu ;-)
    A Twoje z kremem jest super.

    OdpowiedzUsuń
  9. Knorr – marka produktów żywnościowych należąca do międzynarodowej korporacji Unilever - przodującej w testach na zwierzętach....

    OdpowiedzUsuń
  10. wiem o tym, toteż piszę, żeby NIE wspierać Knorra lub Gellwe, tylko lokalne firmy

    OdpowiedzUsuń
  11. potwierdzam - ciasto pycha !

    OdpowiedzUsuń
  12. Ciasto zrobiło furorę na imprezie :) Jest przepyszne! Wszystkim smakowało. Nie miałam wiórków kokosowych więc dałam zmielone migdały.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się:) Właśnie wczoraj też je piekłam, tylko w wersji z ciemnym biszkoptem ( ale nadal z makiem).

      Usuń
  13. A ja sobie zrobię masę budyniową na mleczku kokosowym - rozpusta :D

    OdpowiedzUsuń
  14. To najlepsze ciasto jakie zrobiłam i wcale nie ma z nim dużo roboty. Wszyscy, którzy jedli byli zachwyceni! :-) Następnym razem chyba pójdę w razową mąkę i zobaczymy jak wyjdzie.

    OdpowiedzUsuń
  15. Ciasto zrobilam i pokochalismy! Z cieplym sosem malinowym.....
    http://smiejowisko.blogspot.de/2014/01/sonntagsfreude-mit-den-handen-schaffen.html

    OdpowiedzUsuń

Kochane i kochani, bardzo proszę o podpisywanie się imieniem lub ksywą pod komentarzami. Jest ich sporo, i czułabym się lepiej wiedząc, kto pisze oraz czy kolejny/a "anonimowy" to wciąż ta sama osoba, czy może już inna. Dziękuję:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...