niedziela, 2 sierpnia 2009

ormiańska zupa z soczewicy i letnie ciasta

Jakiś czas temu udało mi się w taniej książce kupić za złotówkę "Armenię od kuchni". Jest ciekawa, bo zawiera nie tylko przepisy, ale i zdjęcia potraw i interesujący opis kraju. Mam również "Libię od kuchni", obie przeczytałam od deski do deski, ale od strony kuchennej wzięłam się chwilowo za Armenię.

ZUPA Z SOCZEWICY

1 1/2 szklanki czerwonej soczewicy
3 ziemniaki pokrojone w kostkę
1 cebula
1/2 szklanki orzechów włoskich ( zastąpiłam je ziarnami słonecznika)
3 suszone morele, posiekane
2 łyżki przecieru pomidorowego
2 łyżki posiekanego koperku
sól, pieprz
1 pokrojony pomidor ( to już mój dodatek)
1 litr wywaru z warzyw

Soczewicę ugotować w litrze wywaru lub samej wody. Gdy zmięknie wrzucić pokrojone ziemniaki, koncentrat, koperek, podsmażoną cebulę, morele, pestki. Doprawić solą i gotować do miękkości ziemniaków . Na koniec dorzucić pomidora, chwilę pogotować.
Zupa jest intensywnie pomarańczowa i po prostu przepyszna, jem i jem...

Dalej - zawsze aktualny temat letnich ciast. Jak wiecie, bardzo mało jest na rynku wegańskich słodyczy, te zaś, które są dostępne, niezbyt mi smakują. Ile można jeść wiatraczki firmy San czy pierniki bez polewy? A że strasznie lubię słodkie rzeczy, więc piekę i piekę.

Najpierw kolejne sypane ciasto - tym razem z papierówkami ( już są) i rabarbarem. Tanie, smaczne, pachnące, otwierające sezon jesiennych ciast z jabłkami.


Na koniec moja wariacja na temat "murzynka" czyli ciasta o smaku kakaowym. Dorzuciłam banany i wiśnie, a żeby uzyskać efekt "wilgotnego ciasta" użyłam dżemu z kwaśnych wiśni. Ciasto sycące i eleganckie, ale trochę tej elegancji odbiera mu fakt, że nie chciało mi się drylować wiśni i jedzący mogą znienacka natrafić na niespodziankę.

CIASTO CZEKOLADOWO-WIŚNIOWE

1 szklanka mąki
1 szklanka cukru
1 szklanka oleju
1 szklanka mleka sojowego
3 łyżki dżemu z wiśni
5 łyżek gorzkiego kakao
1 rozgnieciony banan
10 -20 dag umytych wiśni ( jak się komuś chce, może drylować - ale niewydrylowane lepiej wyglądają w przekroju ciasta)
2 łyżeczki proszku do pieczenia

Wszystko porządnie zmieszać, wsypać wiśnie. Piec w keksówce około 60 minut.

4 komentarze:

  1. Też robiłam tę zupę, ale jakoś mnie nie zachwyciła szczerze mówiąc. Może to kwestia przypraw...

    OdpowiedzUsuń
  2. a ja szaleję za czerwoną soczewicą, więc bardzo mi smakowała

    OdpowiedzUsuń
  3. Jadłem już kiedyś zupę soczewicową (puszka: zupa dahl z czerwonej soczewicy). Nawet smaczna. Czy wszystkie sypane ciastą są takie płaskie? ;).
    Ta Twoja wariacja na temat murzynka jest bardzo pomysłowa. Dzisiaj zabieram się w końcu za Twoje bułeczki oliwkowe :D.

    OdpowiedzUsuń
  4. Tak, sypane ciasta są płaskie jak deska, chyba że zrobisz wiele wartw, a ja zazwyczaj robię jedną:) Nie ma tam co rosnąć właściwie, wszystko suche.
    Cieszę się, że pieczesz bułeczki, ciekawe jak wyjdą.

    OdpowiedzUsuń

Kochane i kochani, bardzo proszę o podpisywanie się imieniem lub ksywą pod komentarzami. Jest ich sporo, i czułabym się lepiej wiedząc, kto pisze oraz czy kolejny/a "anonimowy" to wciąż ta sama osoba, czy może już inna. Dziękuję:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...